Από τον Nosferatu στους Rammstein : Η σκοτεινή αισθητική που γέννησε το Metal
Photo credits
Στον κόσμο του σκοταδιού, τίποτα δεν γεννήθηκε τυχαία.
Πολύ πριν τα δερμάτινα, το corpse paint και τα ογκώδη riffs, υπήρχε μια άλλη τέχνη που έδωσε σχήμα στο ανορθόδοξο: ο γερμανικός εξπρεσιονισμός.
Γεννημένος στις αρχές του 20ού αιώνα, σε μια Γερμανία που έβραζε από κοινωνική ένταση και πολιτικό χάος, ο εξπρεσιονισμός στον κινηματογράφο δεν ήθελε να δείξει την πραγματικότητα — ήθελε να τη διαστρεβλώσει. Στο «The Cabinet of Dr. Caligari» (1920) και στο «Nosferatu» (1922), ο κόσμος είναι γεμάτος κοφτές γωνίες, σκιές που καταπίνουν τους ήρωες, πρόσωπα παραμορφωμένα από εσωτερική αγωνία. Ήταν η πρώτη φορά που ο κινηματογράφος έγινε καθρέφτης της ψυχής και όχι του τοπίου.
Ο εξπρεσιονισμός έλεγε: «Δεν δείχνω αυτό που βλέπω, δείχνω αυτό που νιώθω».
Και αυτό, δεκαετίες μετά, θα γινόταν η ίδια αρχή που θα όριζε το Metal και το Goth.
Αν το «Caligari» ήταν μια κραυγή μέσα σε έναν κόσμο ελέγχου, τότε το Black Sabbath ήταν η ίδια κραυγή με κιθάρες. Ο εξπρεσιονισμός, όπως και το metal, γεννήθηκε από κοινωνική κρίση, φόβο και εσωτερική έκρηξη. Και όπως τα παραμορφωμένα σκηνικά του «Nosferatu», έτσι και το metal distortion έκανε την ίδια δουλειά — παραμόρφωση ως αλήθεια.
Στο επίπεδο της αισθητικής, η επιρροή είναι απτή:
• Οι σκιές και οι αντιθέσεις φωτός/σκότους στους σκηνικούς φωτισμούς των goth συναυλιών.
• Το θεατρικό βάψιμο του Marilyn Manson, που μοιάζει βγαλμένο από lost frame του Caligari.
• Οι Bauhaus, με το «Bela Lugosi’s Dead», που ουσιαστικά μετέφεραν τον Nosferatu σε post-punk ρυθμό.
• Οι Rammstein, που ενσωμάτωσαν τον γερμανικό εξπρεσιονισμό ως θέατρο τρόμου μέσα στο industrial metal — με το φως, τη φωτιά και την κίνηση να είναι μέρος μιας εφιαλτικής χορογραφίας.
Ο εξπρεσιονισμός αποτέλεσε την πρώτη φορά που η τέχνη είπε:
«Ο τρόμος δεν είναι τέρας έξω από εμάς. Είναι μέσα μας.»
Αυτή η ιδέα έγινε ο πυρήνας ολόκληρου του metal και goth σύμπαντος. Από τους στίχους των Type O Negative και των Paradise Lost μέχρι τα σκηνικά των Behemoth, η ψυχολογική αγωνία μεταφράστηκε σε ήχο, ρυθμό και εικόνα.
Ο γερμανικός εξπρεσιονισμός δεν ήταν απλώς ένα κινηματογραφικό ρεύμα· ήταν στάση απέναντι στην κανονικότητα. Ένας τρόπος να δείξεις τον φόβο, την απομόνωση, την απελπισία — όχι για να τρομάξεις, αλλά για να πεις: «Αυτό είμαστε. Κι αυτό είναι όμορφο».
Κι έτσι, από τις σκιές του Caligari ως το φως των προβολέων σε μια goth σκηνή, η κληρονομιά συνεχίζεται.
Η τέχνη του τρόμου έγινε μουσική κάθαρση.
Και κάθε φορά που ακούς ένα riff που σε κάνει να ανατριχιάσεις, κάπου στο βάθος… ο Nosferatu χαμογελά.